Laniakea


eng

Since 2020, I have been investigating the relationship between the written word and the image, between the visible and the audible. The conceptual and informative bases I used were: literary texts, such as the Divine Comedy written by Dante Alighieri, philosophical texts, Plato’s Phaedrus, which is a dialogue between eros and beauty, and finally also ethical/political texts, specifically the Constitution of the Italian Republic. To use a metaphor, I put the texts on an operating room table and dissected them into thousands of elements. The resulting pieces were processed with modern social network analysis software, abbreviated SNA, (analysis of the patterns and modes of communication between people, within communities̀ conceived as networks in which people and groups are the nodes and the relational flows between them are the links between the nodes). The figures obtained evoke the cosmos, constellations, cells and recall the origin of life. I then studied their morphology and used algorithms from important geometric theories such as graph theory to obtain predictive results. I looked for unlikely connections between words and phrases, in a constant oscillation between chaos and order. The artistic works presented are the result of this investigation that seeks answers for an uncertain future through the obsession with quantification. A remapping of values on several levels. A look towards a profound unknown with the awareness of being essentially defenceless in the face of destiny.

ita

Dal 2020 sto indagando la relazione tra parola scritta e immagine, tra visibile e udibile. Le basi concettuali e informative che ho utilizzato sono state: testi letterari, “Divina Commedia” scritta da Dante Alighieri, testi filosofici, il “Fedro” di Platone, un dialogo tra eros e bellezza e testi etico/politici, la “Costituzione Italiana”. Per usare una metafora, ho messo su un tavolo di una sala operatoria i testi e li ho sezionati in migliaia di elementi. I pezzi risultanti sono stati processati con moderni software di analisi sociale (S.N.A.)*.
Le figure ottenute evocano il cosmo, le costellazioni, le cellule e richiamano l’origine della vita. Ho poi studiato la loro morfologia e utilizzato algoritmi di importanti teorie geometriche come quella dei grafi ** per avere dei risultati predittivi. Ho cercato improbabili connessioni tra parole e frasi, in un’oscillazione costante tra caos e ordine.
Le opere artistiche presentate sono il risultato di questa indagine che cerca risposte per un futuro incerto attraverso l’ossessione della quantificazione. Una ri-mappatura di valori su più livelli. Uno sguardo verso un profondo ignoto con la consapevolezza di essere essenzialmente indifesi di fronte al destino. A.D.M.


TitoloLaniakeaMaterialiGrafica digitale, parole della “Divina commedia” di Dante come set di dati, nodi connessi in grafico sociale attraverso ForceAtlas2 layout (algoritmo) di Gephi software, png out; stampa fine art su dibond; Edizione limitata - 20 esemplariMisure80 x 80 cmAnno2021EsibizionePergine Valsugana (Trento), Galleria Contempo, “Dante fluttuante”, curated by Dora Bulart, critical text by Eliana Urbano Raimondi; installations, sound, digital print, videoTesto CriticoEliana Urbano RaimondiCatalogohttps://angelomorandini.it/wp-content/uploads/2021/11/con-didascalie-corrette-2-edition____-template-A4-catalogo-Dante-Fluttuante-seguendo-template-Copia.pdf

Privacy Preference Center